Zašto su Hrvati pretili?

08. 5. 2017.

Današnje statistike koje su provedene među nekoliko desetaka tisuća ispitanika, ali i uz lječnički savjet, došlo je do poražavajuće statistike da su Hrvati svake godine sve deblji i deblji. Prije dvadeset godina prosječna težina tridesetogodišnjaka bila je između 80-90 kilograma, danas se taj prosjek popeo na cifru između 90-100 kilogrma. Žene su u to vrijeme prosječno težile od 50-60 kilograma, dok se danas taj prosjek popeo između 60-70 kilograma. Poražavajuće, zar ne?! Ovakvu poražavajuću statistiku možemo zahvaliti uvođenjem u naše jelovnike mnoge obroke brze hrane, smanjenoj tjelovježbi i brzom načinu života koji nam ne ostavlja mnogo vremena za nas same. U vrijeme naših baka ili prabaka, postojalo je nepisano pravilo da hrana mora biti masna i što više kalorična! Tada je takva hrana bila idealna za njihove svakodnevne teške fizičke napore i mnoštvo poslova koji su morali napraviti tokom dana. Uz takvu fizičku aktivnost, kakvom su se tada bavili, normalno je bilo da se i jede kaloričnija hrana, koja im je tada osiguravala dovoljnu snagu za sve dnevne obaveze. Danas je naša slika totalno drugačija! Mi smo danas zatvoreni osam do deset pa nekada i dvanaest sati u nekom uredu, sjedimo po čitav dan za kompjutorom i nama za takvu aktivnost nije potrebno niti pola bakinog obroka!

Naravno, mislim da broj kalorija. Međutim danas se sve više mladih ljudi opredjeljuje za razne oblike brze hrane koja im je možemo reći „najprikladnija“ tj. savršeni je omjer uloženog i dobivenog, ali dali je to i zdravije?! Ne, nikako! Takva brza hrana, koju kupujemo usput, je jedino bogata zasićenim masnim kiselinama i mnoštvom kalorija, koje naš organizam ne može potrošiti tokom dana. Svi ti hamburgeri, hot dogovi, pice pa i peciva, u velikoj mjeri samo štete našem organizmu. Naše tijelo se konzumacijom takve hrane privikava na velike količine hrane koju tada organizam taloži su sebi i nakon nekoliko mjeseci se probudimo i shvatimo da imamo nekoliko kilograma viška. Tada je vrlo teško, naš organizam vratiti starom režimu prehrane jer se već navikao na veliku količinu hrane. Razne grickalice a naročito slatkiši i čokolada, u našem mozgu pospješuju lučenje hormona sreće. Mi se u to vrijeme kada jedemo takvu hranu osjećamo sretnim i ispunjenima a pravo stanje će se vidjeti tek kasnije, dali će nam takova sreća donijeti išta dobro. Najgori grijeh kojega većina Hrvata radi je preskakanje doručka. Doručak je najvažniji obrok u danu, i upravo nam taj obrok razbuđuje svaki uspavani dio organizma, sakuplja dovoljno energije za sve dnevne potrebe i pospješuje pravilan rad gotovo svih organa. Međutim, danas većina ljudi preskače doručak, pa se tek odlučuje na obrok nakon povratka sa posla. To je najgora moguća opcija, jer se nakon dolaska sa posla naše tijelo već sprema na počinak i nisu mu potrebni veliki komadi hrane. Ukoliko k takvom režimu prehrane dodamo gotovo nikakav oblik tjelovježbe, pušenje i alkohol, tada se dovodimo do one poražavajuće statistike od početka ovog teksta. U svemu, pa tako i u konzumaciji hrane treba biti umjeren. Sve što je veliko, mnogo, trebalo bi smanjivati, samo tako ćemo doći do optimalne mjere hrane koja nam je potrebna za normalno funkcioniranje organizma.

Uz pretilost, povezuju se i mnoga oboljenja kojima višak kilograma pogoduje. Sva ta oboljenja, a naročito krvožilnog sustava, bolesti srca i dijabetes usko su povezani sa viškom kilograma. Danas sve veći broj djece ili mlađih maloljetnika oboljeva od dijabetesa, upravo zbog nepravilne i loše prehrane. Svakako, bi trebali promjeniti svjest o hrani i konzumaciji hrane općenito. Jer ona je ipak samo naše gorivo, kojega naš organizam treba potrošiti danas a ne ga gomilati. Ovo je hrvatska realnost koja će nas još dugo pratiti, ukoliko sami ne uvedemo neke radikalne promjene u svoje živote i jelovnike. Sva hrana našeg podneblja je izrazito fina i mi joj teško možemo odoljeti. Ne morate se odricati svoje omiljene hrane, ono što je najvažnije je smanjiti obroke na optimalnu razinu koju će naš organizam potrošiti, unjeti dovoljno vitamina, minerala, proteina, bjelančevina i svega što mu je potrebno. Ovakvom ishranom polako ćemo spuštati broj pretilih Hrvata, među kojima ste možda danas i vi sami!!!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInPrint this page